Aldrig sol? Eller sol hela tiden?

Middagen var jätte trevlig, Jens åkte hem för ett tag sen. Pappa står just nu och diskar, stackars.. Men det är faktiskt hans diskdag idag!
Vi diskuterade när solen går upp och ner. Här i Stockholm är det ju inte så extremt men i t.ex. Kiruna och långt upp i Norrland är det helt sjukt.. Jens kollade på sin Iphone när solen går upp och ner i Kiruna den 21 December (det anses vara den mörkaste dagen), och vi vart alldeles chockade, för solen går ALDRIG upp. Och så håller det på i ungefär en månad. Sen kanske solen är uppe en kvart om man har tur. Eller den går ju inte upp helt, utan bara vid horisonten, som min otroligt smarta bror just lärt mig, haha. Och på sommaren är det helt tvärt om. Då går den aldrig ner. Tänk er att gå och lägga er när det är ljust som på dagen och vakna när det är exakt samma ljus ute. Jag tycker det verkar helt konstigt att det faktiskt är så.. Jag visste att det var mycket mörkare/ljusare där uppe än här men inte så mycket skillnad. Man lär ju bli helt knäpp. Antingen bli helt deprimerad för att det är så mörkt eller bli jätte trött för att det är så ljust hela tiden.

Nää, fan, där skulle jag aldrig vilja bo. Stockholm är bra, dock suger vintrarna. Men hellre varmt hela året än kallt hela året, eller?

Måste sova, ska upp tidigt och jobba.



Godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0